V okviru programa Opravimo kolesarski izpit smo se v šolskem letu 2024/25 vsi učenci petih razredov na osnovni šoli Srečka Kosovela Sežana vključili v preventivno-izobraževalni projekt Varno na kolesu (program družbe Butan plin s partnerji), sklop Postajam kolesar.

Povezavi:

www.varnonakolesu.si

https://www.facebook.com/varnonakolesu.si

Projekt Varno na kolesu ob različnih nalogah spodbuja učence k osvajanju in utrjevanju prometnih pravil ter varni uporabi kolesa – trajnostnega prevoznega sredstva.

V 5.a smo si izbrali nalogo INTERVJU.

V razred smo povabili gospo Natalijo Margon Zdauc, občinsko redarko III iz Medobčinskega inšpektorata in redarstva občin Divača, Hrpelje-Kozina, Komen in Sežana ter gospoda Erika Fabčiča iz policijske postaje Sežana.

Intervju so učenci izvedli v razredu, med poukom, kjer so aktivno sodelovali s poslušanjem in postavljanjem zanimivih vprašanj o priporočilih za varnejše kolesarjenje ter nevarnih prometnih točkah/odsekih za kolesarje v mestu in jih skupaj analizirali.

Najpomembnejše povzetke bodo učenci predstavili tudi sovrstnikom v ostalih vključenih oddelkih.

Po uvodnem pozdravu in predstavitvijo del in nalog sta gosta na zastavljena vprašanja odgovarjala tako:

Za začetek bi vam zastavili vprašanje, ki se vam bo zdelo mogoče nenavadno.

Ali znate voziti kolo?

Oba znata dobro kolesariti in imata opravljen izpit. Opravila sta ga v šoli, kar že pred časom.

Ali pri svojem delu uporabljate kolo?

Pri delu ne uporabljata kolesa. Ga pa lahko policisti v večjih mestih, kot je nam najbližji Koper.

Kje v Sežani so najnevarnejše točke v prometu?

Gospa Natalija je povedala, da so v večini najnevarnejša jutra in popoldnevi, ko so ceste polne staršev in šolarjev. Priporočila je, da se pri vožnji izogibamo glavne ceste v Sežani, to je Partizanska in predlagala, da raje uporabljamo stranske poti.

Gospod Erik je opozoril, da ni bolj ali manj nevarnih poti. V Sežani moramo, ker ni kolesarske steze, biti zelo pozorni prav povsod na cesti.

Koliko nesreč s kolesi se zgodi na leto?

Nesreče s kolesom so pogoste, nekaj jih je s hujšimi posledicami. Za vse tudi ne vedo, ker ko ne gre za hujše poškodbe, ne dobijo prijav.

Komu v Sežani bi lahko posredovali težavo o nevarnih odsekih za kolesarje in pešce?

V Sežani se s problematiko ukvarjajo na občini. Prav tako pa na policijski postaji in na mestnem redarstvu. Vsi občani lahko podajo zapis o nevarnostih, na katere naletijo. Te pa obravnavajo službe in če je v njihovi moči tudi ukrepajo.

Ali so in kakšne kazni, če voziš kolo brez izpita in ustrezne opreme?

Predpisane in predvidene globe poravnajo odrasle odgovorne osebe, torej starši otrok, ki samostojno kolesarijo brez izpita in ustrezne opreme.

Ali kolesarjem merite hitrost vožnje?

Običajno se kolesarjem ne meri hitrosti, kar pa ne pomeni, da pod določenimi pogoji lahko hitrost tudi kolesarji prekoračijo, je povedal gospod policist.

Kakšne so posledice, ko kolesar vozi po pločniku in ne po vozišču?

V primeru, da otroka ustavijo, ker se s kolesom vozi po pločniku, obvestijo starše. Se z njimi in otrokom pogovorijo, jih opozorijo tako redarji kot policaji in jih posvarijo o nevarnem početju. Kolo in skiro sta prevozno sredstvo, ki sodijo na cesto.

Ali moramo biti kot kolesarji previdnejši, pozornejši na cesti?

Gospod policist je odgovoril pritrdilno. Pravi, da mora biti kolesar pozoren in uporabiti tako sluh, kot vid. Okolico mora slišati in videti dogajanje. Pri tem ne sme uporabljati telefona ali slušalk in drugih naprav, ki bi pozornost motile. Gospa Natalija je potrdila. Kolesarji so zelo ranljivi, nezavarovani in kaj hitro pride do poškodbe.

Kateri deli kolesa so nujni, da smo z njim varni?

Za varnost sta oba povedala, da prav vsi. Od zavor, zvonca, velikosti, sprednje in zadnje lučke. Kdor ima možnost je priporočljivo imeti tudi vzvratno ogledalo.

Kje v Sežani vidite, da bi se dalo pogoje za kolesarje še izboljšati?

V Sežani so cestišča kar ozka, neprilagojena kolesarjem. Tako, da mora biti kolesar res previden.

Ali čelada res omili poškodbe s kolesom?

Oba sta brez premisleka odgovorila pritrdilno. Brez čelade NE gremo na kolo.

Katera priporočila imate za mlade kolesarje glede varnosti v prometu?

VIDI in BODI VIDEN. PAZLJIV. Uporabljati manj prometne poti, da pridemo do cilja.

Gostoma smo se iskreno zahvalili za koristne informacije in podano znanje.

Sežana, 26.3.2025                  

Vesna Perhavec